Kaartenmapje met env, vierkant: Jacob Olie rond 1900
Artikelnummer: WMC1020
€ 9,99
Op voorraad
Vóór 14:00 besteld, zelfde dag verzonden
Wist je dat je bij elke bestelling een gratis cadeautje ontvangt?
Over Kaartenmapje met env, vierkant: Jacob Olie rond 1900
Omschrijving
Een handgeschreven kaartje met een toepasselijke illustratie doet zoveel meer dan een snelle e-mail. Daarom zijn de kaartenmapjes van Bekking & Blitz zo populair. Heel veel keus voor elke gelegenheid!
Tien dubbele kaarten (2 x 5 verschillende motieven) of 10 verschillende kaarten met 10 luxe enveloppen, netjes opgeborgen in een aantrekkelijk kaartenmapje. Op de achterkant van het mapje staan de verschillende motieven afgebeeld. Zo vindt u snel de kaart die u nodig heeft. De binnenkant van de dubbele kaarten zijn blanco. Alle ruimte dus voor uw persoonlijke boodschap.
- 14,5 x 14,5 x 1,5 cm
- Set van 10 dubbele kaarten met enveloppen
- 2 x 5 motieven
- 240 grms off white papier
- Totale gewicht 152 gram
OVER DE FOTOGRAAF, JACOB OLIE:
Jacob Olie was een pionier op het gebied van de fotografie. Fotograferen was zijn hobby, want Olie was eigenlijk timmerman, en later tekenleraar en directeur van de eerste Nederlandse ambachtsschool. Zijn eerste fotos maakte hij waarschijnlijk in de zomer van 1861, met een zelfgebouwde camera. In die beginperiode maakte hij ook dit zelfportret met hoed, pijp en wandelstok, achter een stoel met zijn hondje, tegen een sobere achtergrond van drie witte schotten.
De eerste jaren kon Jacob Olie nog niet erg ver van huis fotograferen. Hij maakte zijn fotos toen volgens het zogenaamde natte collodium procédé. Daarbij plaatste hij een natte glasplaat in de camera, die hij meteen na de opname in zijn donkere kamer moest ontwikkelen. Vandaar dat Olie in die tijd veel portretten van zichzelf en zijn familie maakte, en fotos van zijn eigen buurt, de Westelijke Eilanden.
Rond 1870 stopte Jacob Olie met fotograferen. Maar toen hij in 1890 met pensioen ging, pakte hij zijn oude hobby weer op. Hij gebruikte dezelfde camera, maar met een nieuwe lens. Olie maakte zijn opnamen nu met droge gelatineplaten. Die hoefden niet direct ontwikkeld te worden, zodat hij overal in de stad en in de omgeving kon fotograferen. In vijftien jaar maakte Jacob Olie toen meer dan drieduizend fotos van het snel veranderende Amsterdam.