Kaartenmapje met env, groot: Louis Comfort Tiffany, Morse Museum

Artikelnummer: LMC340
€ 9,99
Op voorraad
Vóór 14:00 besteld, zelfde dag verzonden
Wist je dat je bij elke bestelling een gratis cadeautje ontvangt?
  • Gratis verzendingen binnen Nederland vanaf €29,-
  • De mooiste kunstartikelen in samenwerking met musea
  • Milieuvriendelijke producten
  • Betaal eenvoudig met iDeal, Mr Cash of creditcard
  • Kunstliefhebbers geven ons een 9.2

Over Kaartenmapje met env, groot: Louis Comfort Tiffany, Morse Museum

Omschrijving

Een handgeschreven kaartje met een toepasselijke illustratie doet zoveel meer dan een snelle e-mail. Daarom zijn de kaartenmapjes van Bekking & Blitz zo populair. Heel veel keus voor elke gelegenheid! Tien dubbele kaarten (2 x 5 verschillende motieven) of 10 verschillende kaarten met 10 luxe enveloppen, netjes opgeborgen in een aantrekkelijk kaartenmapje. Op de achterkant van het mapje staan de verschillende motieven afgebeeld. Zo vindt u snel de kaart die u nodig heeft. De binnenkant van de dubbele kaarten zijn blanco. Alle ruimte dus voor uw persoonlijke boodschap. - 13,5 x 18,5 x 1,5 cm - Set van 10 dubbele kaarten met enveloppen - 2 x 5 motieven - 240 grms off white papier - Totale gewicht 175 gram **OVER DE KUNSTENAAR, LOUIS COMFORT TIFFANY:** louis Comfort Tiffany (New York, 18 februari 1848 New York, 17 januari 1933) was een Amerikaanse glaskunstenaar en ontwerper. Hij is met name bekend door zijn gebrandschilderd glas en zijn lampen in art-nouveau- en art-decostijl. Hij was ook de eerste ontwerpdirecteur in Tiffany & Co., het bedrijf van zijn vader Charles Lewis Tiffany. Deze lampen zijn vrij populair onder verzamelaars en de prijs van een zeldzame originele Tiffanylamp kan oplopen tot een miljoen dollar. Deze veilingprijzen worden veroorzaakt door de toenemende populariteit van deze lampen bij beroemde en welgestelde verzamelaars. Hij begon als schilder, maar raakte geïnteresseerd in glasproductie vanaf ongeveer 1875. Hij werkte vervolgens bij verschillende glasbedrijven in Brooklyn tot circa 1878. In 1879 richtte hij met Candace Wheeler, Samuel Colman en Lockwood de Forest de Louis Comfort Tiffany and Associated American Artists op. Dit was van korte duur en de samenwerking duurde slechts vier jaar. Hij opende later zijn eigen glasfabriek in Queens om betere ontwerpen te leveren. Onder zijn leiderschap en talent, evenals het geld en de connecties van zijn vader, was het bedrijf succesvol. De eerste Tiffany Glass Company werd op 1 december 1885 opgericht en werd in 1902 bekend als de Tiffany Studios. in 1894 vroeg Tiffany een patent aan op zijn beroemde Favrile glass, een versmelting van normaal opaliserend wit glas en helder "antique" gekleurd glas (het type glas dat al eeuwen gebruikt wordt in glas-in-loodramen). Men heeft in die tijd geprobeerd deze twee typen glas te combineren door verhitting maar de resultaten waren nagenoeg altijd saai en oninteressant. Na veel experimenteren is Tiffany erin geslaagd tot wel vijf verschillende kleuren te mengen waardoor zijn werk tot op heden de kijk op de glaskunst heeft veranderd. Aan het begin van de 20e eeuw produceerde Tiffany Studio's in New York lampenkappen met grote diversiteit. Naast geometrische patronen met Indiaanse, Moorse en andere motieven zijn er verschillende dieren- en bloemdessins afgebeeld in allerlei vormen en maten. De ontwerpers waren voortdurend concepten, kleurenschema's en technieken aan het verbeteren met als resultaat een botanisch correcte illustratie die tot in detail overgenomen kon worden in de lamp. Recent onderzoek bracht aan het licht dat achter Louis Comfort Tiffany een groep vrouwelijke ontwerpers schuilging, waaraan veel succesvolle Tiffany-ontwerpen nu kunnen worden toegeschreven. Deze 'Tiffany Girls' werkten in het Women's Glasscutting Department onder leiding van Clara Driscoll (1861-1944) die onder meer verantwoordelijk blijken te zijn voor populaire ontwerpen als Blauweregen, Libel, Pioenroos en Klaproos. De tentoonstelling wierp daarmee nieuw licht op de ontwerppraktijk van Tiffany maar evenzeer op de sociale positie van werkende vrouwen in New York rond 1900.